Slank en Lijn

Afslanken wordt weer leuk

Slank en Lijn
Gezond Leven

Mijn week zonder suiker: wat er écht met me gebeurde

Ik dacht dat ik geen suikerverslaving had. Ik dronk mijn koffie zwart, sloeg frisdrank meestal over, en zag mezelf eerlijk gezegd als best gezond. Tot ik een week lang álle toegevoegde suiker ging schrappen. Wat een eyeopener. Dit is mijn eerlijke dagboek.

De spelregels

Geen toegevoegde suiker. Dus geen koek, geen toetjes, geen suiker in de thee, en ja, ik ging ook etiketten lezen, want suiker zit echt overal. Fruit mocht wel, want ik wilde geen crashdieet, gewoon een week zonder de toegevoegde troep. Klonk simpel. Was het niet.

Dag 1 en 2: het valt mee (dacht ik)

De eerste dag ging verrassend goed. Ik was gemotiveerd, ik had me voorbereid, mijn keukenkastje was suikervrij. Maar ’s avonds, rond een uur of negen, kwam dat bekende momentje: het “ik verdien nu iets lekkers”-gevoel. Geen honger, gewoon gewoonte. Ik nam een appel en voelde me een beetje een heilige.

Dag 2 sloop de suiker er bijna ongemerkt in. Ik pakte een schaaltje yoghurt, keek op het etiket, en schrok: meer suiker dan ik in een blikje cola verwacht had. Die ging terug in de kast. Les één: ik wist niet half hoeveel suiker er verstopt zat in wat ik “gezond” noemde.

Dag 3 en 4: het mindere nieuws

En toen kwam de dip. Dag 3 had ik hoofdpijn, een kort lontje en weinig energie. Ik voelde me prikkelbaar zonder reden. Nu weet ik niet of het puur de suiker was of een combinatie van dingen, maar het voelde echt als afkicken. Mijn lijf protesteerde.

Dag 4 werd het iets beter, maar ik betrapte mezelf erop dat ik de hele middag aan een stroopwafel dacht. Eén stroopwafel. Het is bijna grappig hoeveel ruimte zoiets kleins in je hoofd kan innemen.

Dag 5, 6 en 7: de ommekeer

Vanaf dag 5 draaide er iets. De trek ’s avonds werd minder. Ik sliep merkbaar dieper, en stond ’s ochtends helderder op. Dat constante middagdipje na de lunch? Weg. Ik had een veel stabielere energie door de dag heen, geen pieken en dalen meer.

Op dag 7 keek ik bijna verbaasd naar de week terug. Niet omdat ik kilo’s was kwijtgeraakt (een paar pondjes, vermoedelijk vooral vocht), maar omdat ik me anders vóélde. Rustiger. Minder gestuurd door dat stemmetje dat om iets zoets vroeg.

Wat ik heb geleerd

Een paar dingen blijven me bij:

  • Suiker zit overal. In yoghurt, in brood, in sauzen, in “gezonde” repen. Etiketten lezen is een wereld op zich.
  • De eerste paar dagen zijn het zwaarst. Die dip op dag 3 was echt. Daarna werd het makkelijker, niet moeilijker.
  • Het gaat vaker om gewoonte dan om honger. Dat avondmoment was puur ritueel, geen echte trek.
  • Het effect op mijn energie en slaap verraste me het meest. Daar had ik vooraf niet op gerekend.

Ga ik dit volhouden?

Niet honderd procent, en dat is oké. Ik ben geen heilige en een verjaardagstaart blijft een verjaardagstaart. Maar ik kijk nu anders naar suiker. Niet als verboden vrucht, maar als iets waar ik bewuster mee omga. En dat ene weekje? Dat raad ik iedereen aan. Niet voor de kilo’s, maar voor wat je over jezelf leert.

Heb jij een week zonder suiker geprobeerd? Ik ben benieuwd naar jouw ervaring, laat het weten in de reacties.