De Eiwitshake is echt heel ongezond

Het principe is bekend, je vervangt een maaltijd door een eiwitshake, maar waarom heeft dit als benodigd effect dat je af gaat vallen? In de meeste gevallen zijn de shakes verkrijgbaar als een poeder dat je zelf kunt mengen met water of magere melk, de shakes zullen je een verzadigd gevoel geven en derhalve er ook voor zorgen dat je geen honger gevoel meer hebt.

Eiwitshake Verzadigd

Wanneer je gebruik maakt van water of melk in je eiwitshake en dit effect blijft uit, heb je grote kans dat je shake te licht is, dit wil zeggen dat het eiwitgehalte hoog genoeg is maar dat het water of de yoghurt niet genoeg vullen. In dit geval wordt aangeraden je eiwitten in te nemen met magere yoghurt, kwark of biogarde.

Het effect dat je wilt bereiken is dat je minder calorieën inneemt dan je er verbrandt. Je lichaam kan in dit stadium, wanneer je geen vetten verbrandt, overgaan tot het afbreken van spieren, iets wat je door de inname van eiwitten ook voorkomt. Eiwitten helpen je met afvallen wanneer je deze op de juiste manier gebruikt, het is erg gemakkelijk om een of twee weken maaltijden te vervangen met eiwitshakes, maar als je je levenspatroon daarnaast niet aanpast zullen deze kilo’s er zodra je stopt net zo snel weer aankomen.

Balans

Combineer je je eiwitshakes echter met gezond eten, veel water drinken en de nodige beweging?
Dan zal je zodra je de shakes afbouwt veel minder kans hebben dat de kilo’s er weer net zo snel aankomen.
Wanneer je een of zelfs meerdere maaltijden vervangt door een eiwitshake zal je snel afvallen, probeer daarnaast wel de nodige voedingsstoffen binnen te krijgen, zodat je geen vitamine of mineralen tekort zult ontwikkelen. Wanneer je de juiste balans weet te vinden tussen gezond eten, (eiwitshakes), sporten en voldoende water drinken, dan komen de kilootjes er nooit meer aan.

Extra eiwitten nodig

We worden ouder, we verliezen spierkracht en uiteindelijk ook spiermassa. Dit wordt ook wel sarcopenie genoemd. Het afnemen van spierkracht en -massa gaat vaak gepaard met andere klachten. Om die reden is het belangrijk om de spiermassa zo lang mogelijk te behouden. Krachttraining in combinatie met eiwitrijke voeding heeft een zeer groot effect op de spiermassa. Met name bij ouderen heeft dit een heel erg positief effect.

Het helpt de spieren in stand te houden en kan het risico op sarcopenie en de gevolgen ervan verlagen. Voor ouderen is het belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen, want er zijn gegronde redenen om aan te nemen dat zij meer eiwitten nodig hebben om de spierkracht te behouden. Soms wordt de voeding van ouderen voor een groot deel vervangen door eiwitshakes, maar dit is een uitzondering en vaak tijdelijk en gaat onder strikte begeleiding van een medisch specialist.

Medici menen dat het het beste is om voldoende eiwitten via normaal voedsel binnen te krijgen. Dit geldt uiteraard ook voor sporters. Een eiwitshake kan goed dienen als aanvulling, tussendoortje of extra. Gebruik ze niet als een complete maaltijd vervanger.

Dus …?

Eiwitshakes kunnen goed helpen bij afvallen. Probeer altijd de juiste balans te vinden tussen voeding en activiteit. Eiwitshakes zijn eigenlijk gemaakt voor extreme sporters, die ze naast hun normale voeding nemen. Vervang nooit alle maaltijden voor shakes. Jouw lichaam heeft namelijk vezels nodig. Echt nodig.

Ervaringen met shakes ? Wij horen het graag in de reacties! Of laat het het ons weten via de contact pagina!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *